Gradert treningsterapi kan ha skadelige effekter

Posted on 06/05/2013

0


Siden jeg til stadighet snakker med fortvilte ME-pasienter som blir forsøkt presset til treningsopplegg som bare gjør dem dårligere og dårligere, deler jeg denne «i reprise». Det kan kanskje være noen referanser å ta med seg til behandlere?

Del gjerne videre!

Det spres en myte om at «gradert treningsterapi og kognitiv atferdsterapi er den eneste dokumenterte behandlingen mot ME». Dette medfører ikke riktighet, og er en forvregning av resultatene i de få studiene som foreligger. Jeg blir irritert når jeg ser dette hevdet gang på gang i sosiale medier, og jeg er sikker på at mange som ikke har mulighet til å sette seg grundigere inn i saken sluker disse påstandene.

Som «pasientaktivist» må man visst vokte sine ord på gullvekt for ikke å bli stemplet som «rabiat», mens helsepersonell og andre kan strø om seg med påstander uten at noen reagerer. Forstå det den som vil! 🙂
via ~ME-nytt~ http://tidsskriftet.no/article/2095718

Posted in: Uncategorized