Tøffe tak i ferier?

Posted on 22/04/2011

0


God påske!

Det er påske, og tid for familie, venner og påskekos. Men for ME-pasienter kan feriedager og høytider være mer slitsomme enn hverdagene.

Der man ellers er vant til å ha huset for seg selv på dagtid, og kunne styre energiforbruket selv, er man i feriedagene kanskje omgitt av familien med sine lyder, bevegelse og aktiviteter døgnet rundt.

Selvfølgelig setter man pris på familien, men for mange kan en hektisk påskeferie faktisk føre til tilbakefall. Det er noe å tenke på, ikke minst bør de pårørende forsøke å gi de syke noen skjermede timer hver dag.

To bloggere som har skrevet om dette vanskelige dilemmaet er Me livet paa slep og Miss Ducky.

Det er fravær av selvregulering som gjør dagene tøffe. Ingen mental oversikt over dagene, ingen forutsigbarhet, ingen aktivitetsstyring, bare store mengder stimuli og forstyrrelser i hvileforsøkene sliter meg ut før gleden er oppnådd. Prisen for ingenting er høy.

Det er i ferier den virkelige formen får prøvd seg, det er da en innser realitetene. Alene med full kontroll over timene er det lett å la seg lure til å tro en fungerer bedre enn en faktisk gjør. (Me Livet Paa Slep)

Jeg føler meg slem og egoistisk når jeg er nødt til å innrømme at det å ha familie rundt meg 24/7, som både titt og ofte vil meg et eller annet, gjør meg veldig sliten. I utgangspunktet er jeg veldig glad i familiehøytider, men nå overskygges så mye av gleden av hvor mye energi det faktisk koster meg. Jeg overtråkker gang på gang, uten at jeg egentlig har mulighet til å kontrollere det selv. (Miss Ducky)

Posted in: Uncategorized